Növényi ital kontra állati tej

A világ egyik legtermészetesebbnek, és talán a legegészségesebbnek tartott dolga állati tejet inni, vagy enni más formában. Rengeteg ételt készítünk tejből, és rengeteg dologhoz fogyasztunk tejet: csokoládé, puding, fagylalt, joghurt, sajt, tejpor, tejes kávé, shake, tejszín, tejföl, “mindenféleföl”, sütemények, vaj, túró, kefir, vajkrém, mártások, levesek, stb.

tej2

Nyilvánvalóan tudjuk, hogy a tej egy nőstény állat tőgyéből kiválasztódó váladék, de sosem gondolkodtunk el azon, mennyire bizarr, hogy egy állat tejét isszuk. Tudjuk azt is, hogy akkor választódik ki a tej a tőgyből, amikor egy állat a borját várja, hogy azt táplálja. Mégis természetes, hogy abból mi emberek is iszunk, hisz ugyanolyan fehér, mint az emberi anyatej, ráadásul krémes és finom. Elterjedt, megszokott, adott dolog a tej. Így tanultuk, így mutatták, megszerettük. Ott van mindenhol, mindenben. Illetve beletettük mindenbe, mindenhol. A teheneket pedig tejautomataként használjuk. Önigazoltunk is: az állati tejet a történelem folyamán egyenlővé tettük az = élettel, erővel, egészséggel. Mindez igaz is, de nem ránk nézve, hanem az állat utódjaira. Nem laktózérzékenyek vagyunk, csak egyszerűen nem vagyunk borjak.

tejivas

Amiért fogyasztjuk a tejet: hagyomány és megszokás, kálcium és fehérje, valamint az íz. Hazudnék, ha azt mondanám, nem szerettem a tejtermékeket. Viszont korántsem csak az íz és a szokások számítanak. Az ember életében megtapasztal dolgokat, tudomására jutnak olyan ismeretek, amelyek arra késztetik, hogy elgondolkodjon a tej fogyasztásának helyénvalóságáról.

Miből áll az állati tej, amit fogyasztunk:

  • állati zsír
  • állati fehérje (kazeinfehérje, savófehérje)
  • tejcukor (laktóz)
  • B vitaminok, kálcium, foszfor, szelén
  • növekedési hormon
  • szomatikus sejt

A kálciumkérdés és fehérje:
Az állati fehérjék (a tej esetében a kazein, és a tejsavó)  gátolja a szervezet D-vitamin előállítását. Emellett a tartósan magas kálcium bevitel a D-vitamin lebomlásához vezet. Az így kialakult tartósan alacsony D vitamin szint daganatos betegségekhez, csontritkuláshoz vezethet. Emellett az állati fehérjék savasítják a szervezetet. A szervezetnek meg kell szüntetnie a savasságot, amit kálciummal végez el, amit a csontokból von el. Hiába visszük be tejjel kálciumot, a tejjel együtt el is vonjuk azt. Továbbá az állati fehérjék hatására a szervezetben megemelkedik egy bizonyos növekedési hormon (IGF-1, amely rendes körülmények között szabályozza szervezetünkben a sejtek növekedését) aktivitása. Az aktívabb IGF-1 hormon a rák kifejlődésének és növekedésének kedvez, azáltal, hogy gátolja az elöregedett sejtek pusztulását, illetve fokozza az új sejtek születését. Tehát zavart okoz a sejtek növekedésében.

  • Abban az esetben, ha a kálcium bevitel miatt fogyasztod a tejet, a következő növényeket javaslom tej helyett, mint kálciumforrások: brokkoli, tökmag, szezámmag, chia mag, leveles kel, avokádó, mandula, articsóka, karalábé, zeller, kelbimbó, káposzta, zöldbab, kókuszhús, spenót, spárga, vöröshagyma.
  • Amennyiben a fehérje miatt iszod, láthatod, hogy többet árt, mint használ az állati fehérje. Tej helyett ezekből juthatsz fehérjéhez: lencse, szójabab, babfélék, spenót, csicseriborsó, zöldborsó, kesudió, pisztácia, tökmag, mogyoró, szezámmag, mandula, dió, teljes kiőrlésű gabonák, quinoa, chia mag.

A szomatikus sejtszám és növekedési hormonok:
Mindkettő jelenléte természetes a tejben. Az ún. szomatikus sejtszám a genny kevésbé riasztó elnevezése. Azt a mennyiségét takarja, amely a tőgyulladás következtében jut a tejbe. Ez a szám szabályozva van, vagyis, csak bizonyos nagyságú szomatikus sejtszám jelenlétét engedik meg a tejitalban. Nem tudom, ez mennyire jó hír. A növekedési hormonok pedig az utódok fejlődését és növekedését szolgálják. Vagyis a borjak növekedését és fejlődését. A tehén utódai nem mi, emberek vagyunk.

tejivas2

Reakciónk többféle lehet:

  1. Egyszerűen nem hisszük el, nevetünk rajta, és isszuk tovább.
  2. Továbbra is gusztusosnak és jónak látjuk a tejet.
  3. Talán elhisszük, de nem érdekel minket, hisz “úgy is minden rákot okoz”.
  4. Támadunk, tiltakozunk, nem vesszük figyelembe a tényeket.
  5. Közömbösek vagyunk egészségünk iránt: NövelHETI? Vagyis nem 100%? Akkor megéri kockáztatni.
  6. Elgondolkodunk, tájékozódunk.

Nem furcsálljuk, hogy vannak férfiak, akinek megnő a mellük,nem gondolkodunk el azon, miért magas a csontritkulás előfordulási aránya a rengeteg tejtermék fogyasztás ellenére, elfogadjuk, hogy létezik rák, de  rajtunk kívülálló okokat teszünk felelőssé, mert “büntet a sors”, vagy, mert “ilyenek a génjeink”, tagadjuk a felelősségünket, s nem hisszük, hogy tehetnénk ellene valamit.

Tehetünk. Van alternatíva.
Tej helyett fogyaszthatunk növényi “tejeket”: zabtej, tönkölybúzatej, szójatej, rizstej, kókusztej, mandulatej. Az áruk magasabb, mint a sima állati tej ára, de azt gondolom, az egészségünk prioritást élvez. Drogériákban, üzletekben, bioboltokban már hozzáférünk a legtöbb fajtához. A rizs, mandula és kókusz italt édes dolgok készítéséhez javaslom, mint például tejberizs, tejes kávé, gyümölcs shake, pudingok, stb. A gabonatejek jól működnek mártásokhoz (pl. besamel), a szójatej pedig például sütéshez (sütemény, palacsinta, stb.). Sajtok helyett találunk növényi sajtokat, tejföl helyett szójatejfölt, tejszín helyett zabtejszínt, rizstejszínt. Teszteld őket bátran.

Az állati tej = élet, erő, egészség

Forrás és ajánlás: Kína tanulmány (Dr. T. Colin Campbell).

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük