Vegida spájz

Avagy hogyan, és mivel töltsük fel hűtőnket és kamránkat candida diéta alatt (és után).

Miután eldöntöd, hogy megváltoztatod az étrended, tapasztalni fogod, hogy megszokott helyeiden bajossá válik a bevásárlás. A legtöbb termék, ami a boltokban kapható, tartalmazza a kerülendő ételek csoportjaiban levő összetevők valamelyikét. Na jó, nem szépítek, szinte mindegyiket. Nem kellemes, amikor rádöbbensz, hogy tejből, cukorból, és fehér lisztből áll a világ. Ha cukor nincs benne, akkor van benne tej, ha tej nincs, akkor élesztő, ha élesztő nincs, akkor hús, ha hús, akkor liszt, és sorolhatnám tovább. Aggodalomra viszont nincs ok, a kezdeti fejetlenség után le fog tisztulni minden. Ezt a menüpontot azért írtam, hogy segítsek eligazodni.

Blogom bejegyzései is hasonló célt szolgálnak. Itt az ételekkel és a candidával kapcsolatos felfedezéseimről írok, remélve, hogy találsz majd érdekességeket, és olyan megoldásokat, amelyek eddig ismeretlenek voltak számodra.

Bevásárlás. A megszokott helyekről érdemes elvándorolni bioboltokba, és piacokra. Itt minden megtalálható, 2 megrakott szatyor nélkül nehéz hazatérni. Az igazi bevásárlások ezentúl itt fognak történni, mivel a hagyományos közértekben csak kevés dolgot vehetünk le a polcról.

Kenyérkérdés. A pékáruk nagy részét el kell felejtenünk. Számomra, ami bevált ezek kiváltására, az az extrudált kenyér. Sokfélét lehet kapni üzletekben (teljeskiőrlésű, szezámmagos, rozsos), az összetevők alapján tudunk helyesen választani. Tudunk továbbá sütni házi pogácsát, vagy épp cipót (élesztő és tojás nélkül).

Húskérdés. Abban az esetben, ha hiányzik a felvágott, kolbász, virsli, tudom ajánlani a különböző ízű szójaszalámikat, szójavirsliket, gabonakolbászokat. Bátran teszteld. Az összetevőkre itt is ügyelj, vannak olyan termékek, amelyek élesztőt tartalmaznak, vagy ecetet. Hús helyett tudunk használni szóját, és tofut. Pörkölt recept például itt.

Szendvicskérdés. Avagy mit tegyünk az extrudált szeletünkre. Különféle növényi kenőkrémeket (szójakrémek, padlizsánkrémek, csicserkrém/humusz), növényi felvágottakat és kolbászokat, növényi sajtokat, házi pástétomokat, zöldségeket. Ezek legtöbbje bioboltokban kapható, többféle ízesítésben.

Tojáskérdés. Létezik egy alternatív helyettesítő, méghozzá egy csodálatos borsó, a csicseriborsó. Pontosabban a csicseriborsóból készült liszt. Ebből készíthető például rántotta. Továbbá lehet hihetetlennek tűnhet, de a sütemények elkészítése és a panírozás tojás nélkül is működik. Még “tejszínhab” is készíthető. Erről bővebben a blogomban itt.

Tejkérdés. Az üzletek tejtermék részlegei feleslegessé válnak számunkra. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne készíthetnénk ételt/italt tejből. Vannak erre tökéletes növényi “tejek”, italok, melyek a candida diéta alatt is fogyaszthatók. Drogériákban, üzletekben, bioboltokban tudod beszerezni. Javaslom még a szójajoghurtokat, szójatejfölt (cukortartalomra figyelni kell), növényi sajtokat, tofut (túrós állagú).

Cukorkérdés. Az édes ízről sem kell lemondanod a candida diéta alatt. Bioboltokban, üzletekben tudunk vásárolni különböző édesítőszereket.  A következőket javaslom: stevia, eritrit, xilit, kókuszvirágcukor.

Édességek. Ez az a csoport, amiből szinte semmit sem fogunk tudni boltban megvásárolni, viszont otthon kedvünkre készíthetünk édes dolgokat (csokoládét, fagylaltot, süteményt). Ha nem szeretnél sütni, a vegán és paleo helyeket ajánlom, ahol cukor-, és tejmentes sütik, fagylaltok kaphatók (fehér liszt tartalomra figyelj).


  • Az összetevőket mindig ellenőrizd, ez fontos, mert sok termék tartalmazhat cukrot, tejszármazékot, sima lisztet, vagy élesztőt.
  • Ne ítélj egy számodra ismeretlen ételnév, vagy kinézet alapján.
  • Mindig jusson eszedbe, ha esetleg egy ételnek szokatlan íze van, az nem azért van, mert rossz, hanem azért, mert új íz, és eltér azoktól a cukros, illetve állati alapanyagok ízétől, amikhez az idő során hozzászoktál.
  • Ne feledd, ezek az élelmiszerek hasznodra vannak és az egészségedet szolgálják a candida diéta alatt, és azon túl is.